منو سایت

چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم

 تاریخ انتشار :
/
  آموزش سئو
چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم

اگر می‌خواهید با الگوریتم‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید گوگل همراه باشید، سئو سایت را تقویت کنید و موقعیت بهتری نسبت به رقبای خود کسب کنید، باید به CTR یا تعداد کلیک‌های کاربران در نتایج گوگل توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در مقالات قبلی به الگوریتم RankBrain و تاثیر آن بر سئو اشاره کردیم که مهمترین ابزار گوگل برای تاثیرگذاری بر نرخ کلیک است. در این مقاله ابتدا سعی می کنیم بفهمیم CTR چیست و سپس تکنیک هایی را برای افزایش نرخ کلیک به شما آموزش دهیم.

CTR چیست؟

قبل از تعریف دقیق تر، باید بدانیم CTR به چه معناست. این عبارت ترکیبی از سه کلمه نرخ کلیک است که نزدیکترین ترجمه به فارسی است فرکانس کلیک.

وقتی کاربر در گوگل جستجو می کند، نتایج متفاوتی می بیند. با نگاهی به لیست نتایج، او تصمیم می گیرد که روی چه کسی کلیک کند. نرخ کلیک درصدی از کاربرانی است که روی لینک سایت شما در نتایج جستجو کلیک می کنند.

تعداد کلیک های کاربر بر روی سایت شما تقسیم تعداد نمایش ها در صفحه کاربری (impression) CTR نامیده می شود.

مقدار CTR برای هر کلمه کلیدی و هر صفحه متفاوت است. به عنوان مثال، CTR شما ممکن است برای یک عبارت آموزشی سئو 10 درصد باشد، اما برای یک عبارت آموزش سئو حرفه ای 18 درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند.

اطلاعات کلیک را می توان در کنسول جستجوی گوگل پیدا کرد. بخش Performance اطلاعات دقیقی در مورد آمار نمایش سایت شما بر اساس کلمه، تعداد کلیک ها و در نهایت CTR ارائه می دهد.

نمایش آمار جستجو، کلیک و CTR برای کلیک کاربران

علاوه بر این، میانگین CTR برای هر صفحه در سایت شما محاسبه می شود که میانگین CTR تمام کلماتی است که صفحه شما در نتایج جستجو نشان می دهد.

آموزش تصویری: CTR چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی کاربر در گوگل جستجو می کند، نتایج متفاوتی می بیند. با نگاهی به لیست نتایج، او تصمیم می گیرد که روی چه کسی کلیک کند. نرخ کلیک درصدی از کاربرانی است که روی لینک سایت شما در نتایج جستجو کلیک می کنند.

برداشت چیست؟

Impression به معنای حضور شما در نتایج جستجو است. هر بار که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند، یک نمایش برای همه نتایج در صفحه ثبت می شود. حتی اگر در کادرهای خاصی مانند نمای نقشه یا نمایش تصویر قرار داشته باشید، برداشت برای شما لحاظ خواهد شد.

اگر در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل هستید اما کاربر به آن صفحه پیوند نمی دهد، نمایش برای شما ذخیره نمی شود، اما اگر کاربر وارد صفحه دوم شود، حتی اگر اسکرول نکند. به پایین صفحه برای دیدن نتیجه خود، شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یکی از مهمترین دغدغه های ما در مورد سئو، تعیین میزان دقیق جستجوی کلمات است. برای این کار از ابزارهای مختلفی مانند برنامه ریزی کلمات کلیدی و kwfinder استفاده می شود که هیچ کدام قادر به اعلام عدد دقیق نیستند. وقتی در یک عبارت هدف به صفحه اول گوگل می رسیم، جستجوی هر کاربر نتایجی را نشان می دهد و در نتیجه آمار برداشت سایت ما دقیقا برابر با تعداد جستجوهای آن کلمه خواهد بود.

به همین دلیل، رسیدن به صفحه اول گوگل نه تنها به ما کمک می کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنیم، بلکه دسترسی به منابع ارزشمندی مانند تعداد جستجوی کلمات و تنوع عبارات جستجو را نیز فراهم می کند.

میانگین CTR بر اساس رتبه بندی گوگل

میانگین هر رتبه در نتایج گوگل دارای درصد مشخصی از کلیک کاربران است. بالاترین CTR معمولا مربوط به رتبه گوگل است که در حال حاضر نزدیک به 32% برای دسکتاپ و 24% برای دستگاه های تلفن همراه است. به خاطر داشته باشید که این یک میانگین جهانی برای همه اصطلاحات و سایت ها است. در نتیجه، ممکن است در گوگل رتبه بندی شده باشید، اما CTR شما بیش از 80٪ یا حتی کمتر از 20٪ باشد.

نمودار زیر میانگین تعداد CTR ها را برای رتبه بندی نتایج گوگل در نوامبر 2017 در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ نشان می دهد. همانطور که نمودار نشان می دهد، رتبه 1 گوگل در مجموع بین 2 تا 5 بازدید کننده را جذب می کند و این نشان دهنده اهمیت رتبه بندی در گوگل است.

نمودار با میانگین CTR بر اساس رتبه گوگل

گوگل طی دو سال گذشته ابزارهای مختلفی مانند Google Maps، News View، rich snippets و که را معرفی کرده است که هر کدام از این ابزارها فضایی را در صفحه نتایج جستجو اشغال می کنند. علاوه بر این، تبلیغات گوگل باید به این لیست اضافه شود زیرا به طور موثر بر رتبه 1 موقعیت و نرخ کلیک تأثیر می گذارد.

تاثیر تبلیغات گوگل بر نرخ کلیک یا CTR

آمار نشان می دهد که تنها در دو سال، رتبه گوگل 37 درصد کاهش یافته است. یعنی اگر دو سال پیش شما در رتبه اول قرار می گرفتید، تقریبا 50 درصد از مصرف کنندگان را جذب می کردید، اما امروز این تعداد به نزدیک به 32 درصد کاهش یافته است. در مقابل، البته آمار جستجوی گوگل رشد قابل توجهی داشته است و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.

چگونه نرخ کلیک و CTR را افزایش دهیم

زمانی که کاربر لینکی به سایت شما را در نتایج جستجو می بیند، زمان کوتاهی طول می کشد تا ارزیابی کند که آیا سایت نیازهای او را برآورده می کند و تصمیم بگیرد که آیا روی آن کلیک کند یا خیر. برای ایجاد تاثیر مثبت در ذهن مخاطب در این مدت کوتاه چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نشان داده شده است.

CTR را با تکنیک های سئو افزایش دهید

1- عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان هر صفحه از سایت شما با تگ عنوان در عنوان صفحه تعیین می شود. قبلا مقاله ای در مورد آموزش عنوان صفحه سئو منتشر کرده ایم که ممکن است مورد توجه شما قرار گیرد. اما در این بخش در مورد عنوان سئو صحبت نمی کنیم، بلکه شانس کلیک را افزایش می دهیم.

میانگین فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو 70 کاراکتر است که به شما امکان می دهد از عبارات جذاب در آن استفاده کنید. کلماتی هستند که در فضای وب محبوب هستند و مفهوم خاصی را برای کاربر نشان می دهند. معمولا درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات روی عنوان صفحه کلیک می کنند. به عنوان مثال می توان به عبارات زیر اشاره کرد.

امروز، در حال حاضر، سریع، گام به گام، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چه و این استفاده از این عبارات در عنوان صفحه می تواند به طور قابل توجهی شانس شما را برای افزایش CTR افزایش دهد.

عبارات جذاب بسته به نوع کسب و کار شما و مخاطبان هدف جستجو متفاوت است. برای دستیابی به جذاب ترین عبارات، پیشنهاد می کنیم ابتدا عناوین مختلفی را طراحی کرده و در فواصل هفتگی از آنها استفاده کنید. تحقیق در مورد نرخ کلیک کاربران در این فواصل به شما نشان می دهد که کدام کلمات برای کاربران جذاب تر بوده اند. به تصویر زیر دقت کنید، کدام عبارت بیشتر توجه شما را جلب می کند؟

انتخاب عنوان مناسب تاثیر مثبتی بر نرخ کلیک یا CTR صفحه دارد

2- نمایش متا توضیحات در نتایج جستجو را بهینه کنید

توضیحات متا درست زیر عنوان ظاهر می شود و فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد، اما با فونت کوچکتر. میانگین تعداد کاراکترهای نمایش داده شده در بخش توضیحات 168 کاراکتر است، اما بسته به عبارت جستجو و محتوای صفحه، ممکن است گوگل متن کوتاه تر یا حتی طولانی تر را به کاربران نمایش دهد.

هنگام نوشتن توضیحات متا، سعی کنید توضیحات مفصلی از محتوای صفحه به او بدهید و او را تشویق کنید که متن کامل صفحه را با استفاده از جملات جذاب بخواند. به عنوان مثال، اگر در توضیحات محصول خود بنویسید «با یک هدیه ویژه» یا «به همراه یک ویدیو با دستورالعمل»، شانس انتخاب شما توسط کاربر افزایش می یابد. پیشنهاد می کنم برای درک بهتر مقاله سئو، توضیحات متا را مطالعه کنید. تصویر زیر نمونه جالبی از استفاده از ادبیات مناسب هنگام نوشتن توضیحات صفحه است.

توضیحات متا مکان خوبی برای جلب توجه کاربر و تشویق او به کلیک کردن است

3- از علامت گذاری یا طرح استاندارد استفاده کنید

احتمالاً سایت هایی را دیده اید که هنگام جستجوی نتایج از گوگل، اطلاعات اضافی را همراه با عنوان و توضیحات به کاربر نشان می دهند.

معروف ترین نمونه علامت گذاری استاندارد، سیستم رتبه بندی است که در آن صورت ستاره های زرد در نتایج جستجو ظاهر می شود. استفاده از این ابزار به شما کمک می کند تا توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود ببخشید. البته علامت گذاری محدود به نشان دادن ستاره ها نیست و بسته به نوع محتوا می توان از مدل های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال تصویر زیر نشان می دهد که چگونه وب سایت آکادمی وبسیما در عبارت “کتاب های سئو” ظاهر می شود. به نظر شما این نحوه نمایش تا چه اندازه بر نرخ کلیک و انگیزه ورود کاربران به صفحه تاثیر می گذارد؟

نشانه گذاری استاندارد به بهبود نحوه نمایش نتایج جستجو کمک می کند

استانداردها و تکنیک های مربوط به علامت گذاری استاندارد را به صورت کامل و کاربردی در سمینار آموزش فنی سئو ارائه می کنیم.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیر می گذارد؟

بله، افزایش نرخ کلیک شما بر رتبه شما در نتایج گوگل تاثیر می گذارد. البته دیدگاه های متفاوتی در بین کارشناسان سئو در مورد این تاثیر وجود دارد، اما تمامی کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند معتقدند که افزایش CTR یکی از مهمترین وظایف ما برای بهبود سئو است. وقتی نرخ کلیک شما بالاتر از موقعیت شما باشد، گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain موقعیت شما را بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، فرض کنید شما در رتبه سوم گوگل قرار گرفته اید که به طور متوسط ​​9 درصد از کاربران را به خود جذب می کند. اما لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات، نزدیک به 15 درصد از مخاطبان را تشویق به کلیک کردن می کند. این عدد نزدیک به نرخ کلیک در دو رتبه بندی گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد، پس از مدتی گوگل این دو لینک را جایگزین خواهد کرد.

حتی اگر موقعیت شما بهبود نیابد، می توانید بازدیدکنندگان بیشتری با همان رتبه دریافت کنید. تصور کنید روزانه 1000 نفر عبارت شما را جستجو می کنند و 10 درصد آنها شما را انتخاب می کنند. اکنون، اگر نرخ کلیک یا CTR شما به 20 درصد افزایش یابد، بازدیدکنندگان شما تقریبا دو برابر خواهند شد.

افزایش تعداد بازدیدکنندگان و بهبود رتبه در نتایج گوگل، افزایش CTR سایت را به یکی از مفیدترین و ارزشمندترین تکنیک های سئو تبدیل می کند.

CTR سایت را با کمک ربات ها افزایش دهید

یکی از اولین روش هایی که به ذهن کارشناسان سئو رسید کلیک های غیر واقعی ایجاد کنید درباره سایت. اگر نرخ کلیک واقعا می تواند بر رتبه بندی گوگل تاثیر بگذارد، می توانیم ربات هایی طراحی کنیم که عبارت مورد نظر ما را با آدرس های IP مختلف جستجو کرده و روی سایت ما کلیک کنند. این به طور چشمگیری CTR ما را افزایش می دهد.

خوشبختانه (یا شاید متاسفانه)، این تکنیک نه تنها موقعیت شما را بهبود نمی بخشد، بلکه ممکن است باعث شود موقعیت فعلی خود را از دست بدهید و توسط گوگل جریمه شوید. گوگل الگوریتم های پیچیده و قدرتمندی برای تشخیص ربات ها از کاربر دارد که به آنها اجازه می دهد به راحتی این رفتار را تشخیص دهند. اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی، سابقه اکانت گوگل، جستجوهای قبلی و غیره که برای ربات قابل تعریف نیستند.

علاوه بر این ما همیشه در مقالات آموزشی سئو تاکید کرده ایم که تکنیک های تقلبی یا سئو سیاه در کوتاه مدت می تواند تاثیر مثبتی بر روند کاری شما داشته باشد اما در دراز مدت آسیب جدی به سئو سایت شما وارد می کند.

شاید فکر کنید که این رفتار را می توان با نیروی انسانی واقعی و حساب های گوگل شبیه سازی کرد. بله، اگر کاربران واقعی این کار را انجام دهند، می‌تواند بر رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارد، اما این تعداد کاربر را از کجا می‌آورید؟

برخی از کلمات ارزشمند را می توان هزاران بار در روز جستجو کرد و جمع آوری این تعداد نیروی انسانی برای تأثیرگذاری بر نتایج منطقی به نظر نمی رسد. بهتر است این زمان و انرژی را صرف تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود کنید.

اگر تجربه بهبود موقعیت خود را با افزایش CTR یا حتی از دست دادن موقعیت خود به دلیل نرخ کلیک پایین دارید، به ما اطلاع دهید. مشاوران وب سیما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نحوه افزایش نرخ کلیک یا CTR اولین بار در وب سیما پدیدار شد.