منو سایت

چشم انداز کسب و کار چگونه است؟

 تاریخ انتشار :
/
  آموزش سئو
چشم انداز کسب و کار چگونه است؟

چشم انداز کسب و کار چگونه است؟

آیا قصد دارید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ یا از راه های مطمئن به دنبال سود بیشتر هستید؟ برای رسیدن به هدف خود فقط به یک بوم و یک خودکار نیاز دارید! اولین تعریف اکوسیستم کسب و کار اولین بار توسط کارآفرین سوئیسی الکساندر اوستروالدر ارائه شد.

اما پس از آن کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان از این روش استفاده کردند. در این مقاله به طور کامل بوم کسب و کار را توضیح می دهیم و نحوه استفاده از آن را توضیح می دهیم. توصیه می شود اگر کسب و کار خود را راه اندازی می کنید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

هدف از بوم کسب و کار؛ از راه اندازی تا توسعه

بوم کسب و کار یک برنامه ریز بصری است که به تمام استراتژی های کلیدی مورد نیاز برای یک تجارت نگاه می کند. علاوه بر این، بوم کسب و کار تمام نکات مربوط به محل کار، درآمد، ارتباط با مشتریان و دیگران را با دیدی کل نگر و کلی در نظر می گیرد. در این روش امکان تحلیل استراتژی شرکت ها نیز وجود دارد.

با کمک اطلاعات دریافتی امکان به روز رسانی ارائه شرکت وجود دارد. محیط کسب و کار نقش مهمی در مراحل بعدی کسب و کار مانند انتخاب لحن برند، استراتژی بازاریابی، گسترش کسب و کار و کسب درآمد بیشتر دارد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود مقاله لحن برند وبسیما را مطالعه کنید. هدف بوم کسب و کار نشان دادن نکات کلیدی و تمرکز بر روی آنهاست تا نکته حیاتی و مهم از دیدگان پنهان نماند.

انعطاف‌پذیری طراحی بوم تجاری بسیار بالا است. شما می توانید یک بوم سفارشی با توجه به نیاز خود طراحی کنید تا سریعتر پاسخ را دریافت کنید. برای مثال تصور کنید می خواهید یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنید. برای این کار از کجا باید شروع کرد؟ در بازاریابی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در نهایت به چه میزان سرمایه نیاز خواهید داشت؟ البته، چشم انداز کسب و کار یک منطقه تجاری جدید با شرکتی که قصد دارد برند و فعالیت های خود را گسترش دهد، متفاوت خواهد بود.

ترسیم مسیر موفقیت استارت آپ؛  هدف اصلی محیط کسب و کار

چگونه یک بوم تجاری بنویسیم؟ 5 ابزار مورد نیاز را شناسایی کنید

ارزش گذاری در قلب هر کسب و کار یا محصولی قرار دارد. معمولاً “ارزش” مشتریان به پول تبدیل می شود. این تبدیل در صورتی است که نیازهای مخاطب توسط محصول یا خدمات شما برآورده شود. به همین دلیل، برای ایجاد “ارزش” باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه نیاز یا مشکلی را حل می کنید؟
  • چرا مردم به دنبال حل این مشکل هستند؟
  • علت اصلی این مشکل چیست؟

کمک گرفتن از تیم های بازاریابی یا کارشناسان هک رشد یکی از مراحلی است که شرکت های مختلف در مسیر پیشرفت برمی دارند. هک رشد، به ویژه در دنیای دیجیتال، به کسب و کارها اجازه می دهد تا سریعتر رشد کنند و از رقبای خود جلوتر بمانند. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی جدید توصیه می شود مقاله هک رشد چیست را مطالعه کنید.

با این حال، استارت آپ های امروزی نمی توانند از این ابزارها و تکنیک های گران قیمت و متنوع برای راه اندازی کسب و کار و توسعه استراتژی استفاده کنند. در عین حال، همگامی با رقبا و پیشرفت سریع نیاز به یک نقشه ذهنی دقیق و قابل درک دارد که در هر زمان قابل تغییر است.

1- توجه به مشتریان مقدمه ای برای درک ارزش کسب و کار

مشتریان هر روز کیفیت محصول یا خدمات هر کسب و کاری را بررسی می کنند. با درک رفتار مشتری می توان ارزش سازمان را به خوبی تعیین کرد. بخش مشتریان بوم کسب و کار به شما کمک می کند مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، علایق و عادات تقسیم بندی کنید. برای راه اندازی تب مشتری بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • به مشکل یا نیاز چه گروهی از مردم رسیدگی خواهد شد؟
  • ارزش کسب و کار ما با ارزش کدام گروه یکسان است؟
  • آیا مشاغل دیگری در صنعت شما وجود دارد؟
  • اگر پاسخ سوال قبل مثبت باشد، باید ارزش ها و معیارهای کسب و کار رقیب بررسی شود.
  • آیا کسب و کار شما برای مردان، زنان یا هر دو ارزش قائل است؟
  • آیا مخاطبین شما بزرگسالان 20 یا 30 ساله یا نوجوان هستند؟
  • شخصیت افرادی که محصول یا خدمات شما را جستجو می کنند چگونه تعیین می شود؟
  • ابعاد و وسعت بازار محصولات و خدمات شما چیست؟ به عبارت دیگر چند درصد از جامعه را تشکیل می دهند؟

جالب است بدانید که می توان از ابزارهای بازاریابی مختلف در مرحله طراحی چشم انداز کسب و کار استفاده کرد. به عنوان مثال با دانستن ادبیات مخاطب در موتورهای جستجو می توان کسب و کار جذاب تری ایجاد کرد. در واقع تحقیق در مورد کلمات کلیدی و درک ادبیات کاربران یکی از مهم ترین مراحل در سئو است. اگر در این مرحله هستید، پیشنهاد می کنیم با کمک یک مشاور سئو این فرآیند را هوشمندانه تر طی کنید. برای این منظور کافی است وارد قسمت مشاوره سئو وبسیما شوید و با مشاوران ما تماس بگیرید.

بخش مشتری؛  مهمترین بخش چشم انداز کسب و کار

2- ارزش گذاری; بیان جنبه های مثبت کسب و کار

ارزیابی دلیل خرید یا استفاده مشتریان از خدمات شرکت یا محصولات برند شماست. ارزیابی خوب ترکیبی از حل مشکل یا نیاز مشتری و ارزش افزودن به آن است. بیان ارزش باید ساده باشد و در یک جمله مفهوم کسب و کار شما را به مخاطب و سایر کارمندان نشان دهد. به عنوان مثال وب سایت فروشگاه «بوک میت» ارزش کسب و کار خود را در جمله زیر بیان می کند:

«هم کتاب بهترین راه برای لذت بردن از کتاب است. هر جا و هر زمان.”

بنابراین می توانید از منظر تجاری به نکات ارزیابی زیر توجه کنید:

چند نکته در مورد کسب و کار خود از دیدگاه مشتری بنویسید. به عنوان مثال، اجازه دهید به مثال فروشگاه اینترنتی لباس برگردیم: خرید لباس ارزان و باکیفیت می تواند یک مزیت و ارزش رقابتی برای کسب و کار شما باشد.

ارزش های کیفی؛ هر خصیصه ای که با اعداد و ارقام قابل اندازه گیری نباشد، اما بر احساسات مخاطب تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، خرید لباس هایی که سازگار با محیط زیست هستند.

راه دیگر برای بیان ارزش تجاری این است که از خود بپرسید: مشتری برند شما را به خاطر چه چیزی به یاد می آورد؟ یا وقتی دیگران نماینده برند شما هستند، دوست دارید چه خصوصیتی را به شما منتقل کنند. پاسخ به این سوالات ارزشی است که شرکت شما باید روی آن تمرکز کند. به همین دلیل باید در بوم کسب و کار گنجانده شود.

این ارزش ها می توانند حتی در طراحی وب سایت تجاری نیز موثر باشند. بنابراین نوشتن ارزش مناسب نه تنها بر آینده شرکت و گسترش آن تأثیر می گذارد. برای نوع کسب و کار، قسمت های مختلف سایت و برند نیز موثر خواهد بود. شرکت وبسیما نیز توجه ویژه ای به ارزش های هر کسب و کار توسعه وب سایت دارد. فرقی نمی کند فروشگاه باشد یا سایت شرکتی. سایت مانند یک نمای تجاری است که باید با شخصیت و ارزش برند مطابقت داشته باشد. اگر شما نیز قصد دارید سایتی ایجاد کنید که در مسیر موفقیت در آینده کسب و کار شما را همراهی کند، از صفحه طراحی سایت شرکتی دیدن کنید.

نرخ؛  تعریف معنا و هدف کسب و کار

3- شناسایی کانال های ارتباطی با مشتریان

کانال های ارتباطی مسیرهایی هستند که از طریق آن مشتریان می توانند به کسب و کار شما برسند و وارد چرخه فروش شرکت شوند. این سوال توسط استراتژی های کسب و کار تعیین خواهد شد. سوالات زیر می تواند به شما در شناسایی این کانال های ارتباطی مشتری کمک کند:

  • چگونه می توان ارزش ها را به هر بخش مشتری شناسایی شده در چشم انداز کسب و کار ارتباط داد؟
  • مشتریان ما کجا هستند؟
  • آیا ما را در شبکه های اجتماعی می بینند؟ هنگام رانندگی و گوش دادن به رادیو؟ تماشای تلویزیون یا در رویدادها و کنفرانس ها؟

در واقع، کانال های مختلف ارتباط با مشتری شامل شبکه های اجتماعی، سخنرانی عمومی، بازاریابی ایمیلی، اینترنت، بازاریابی دیجیتال، سئو، وبلاگ نویسی و موارد دیگر از این قبیل است. در مقاله بازاریابی محتوا می توانید با این روش بازاریابی بیشتر آشنا شوید.

4- حوزه های کلیدی فعالیت در محیط کسب و کار

بخش های کلیدی هر فعالیت تجاری به 3 دسته تقسیم می شوند. این بخش به طور کلی نوع فعالیت تجاری را تعریف می کند. سپس هر بخش را با یک مثال توضیح می دهیم:

  1. اقدامات کلیدی: فعالیت ها و اقداماتی است که شرکت برای دستیابی به اهداف و ارزش های تعیین شده انجام می دهد.
  2. منابع: این بخش شامل محیط کار، کامپیوتر، هاست و کارمندان است.
  3. شرکای کلیدی: اگر شرکت شما به تنهایی نتواند به ارزش های اعلام شده دست یابد، کدام شرکت یا کسب و کار می تواند کمک کند؟

با مشخص کردن هر یک از این بخش ها در بوم کسب و کار، دیگر نگران فراموشی موارد مهم نخواهید بود. پس از تعیین این قسمت ها می توانید سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یا گسترش شرکت و کسب و کار خود را نیز مشخص کنید.

5- درآمدزایی و جریان های درآمدی

جریان‌های درآمد اصطلاحی است که تعریف می‌کند چگونه ارزش و راه‌حل‌ها توسط مشتری در یک زمینه تجاری به درآمد تبدیل می‌شوند. روش های مختلفی برای تعریف این قسمت از بوم وجود دارد. مثال‌های زیر ممکن است کمک کند:

  • پرداخت برای یک محصول یا بررسی
  • هزینه خدمات دریافت شده
  • قیمت های ثابت
  • هزینه اشتراک
  • سود سهام
  • کانال های ارجاع

هر یک از این قسمت ها نوعی استراتژی در نظر گرفته می شود. برای استفاده از آن، باید از متخصص مربوطه مشاوره بگیرید. زیرا روش های ذکر شده برای همه مشاغل مناسب نخواهد بود.

جریان های مالی؛  پتانسیل پول سازی را بررسی کنید

مزایای استفاده از بوم تجاری؛ ترسیم یک آینده موفق

در این مقاله به طور مفصل به روش بوم تجاری نگاهی انداخته ایم. احتمالا با خواندن این مقاله تا حدودی از فواید آن آگاه شده اید. مهمترین مزیت استفاده از بوم تجاری کمک به شروع یک فعالیت تجاری جدید است. از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی تجسم تصمیمات مهم در یک نگاه
  • امکان بهبود و تغییر قسمت های مختلف در مدت زمان کوتاه
  • امکان اشتراک گذاری با دیگران بدون نیاز به ارائه طولانی

این روش علاوه بر استارتاپ ها برای شرکت هایی که قصد تغییر زمینه فعالیت یا گسترش کسب و کار خود را دارند نیز بسیار مفید خواهد بود. اما قبل از آن با دانستن نقاط ضعف و قوت شرکت، جهت یا نحوه ارتباط با مشتری را تغییر دهید.

با گسترش استفاده از اینترنت، ایجاد وب سایت ساده ترین راه برای ارتباط با مشتریان خواهد بود. از آنجایی که کانال های ارتباطی مشتریان نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند، توصیه می شود با کارشناسان این حوزه تماس حاصل فرمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه ساخت وب سایت یا خدمات مشاوره سئو سایت با کارشناسان وبسیما با شماره 02191077701 تماس بگیرید.

نوشتن بوم تجاری چیست؟ اولین بار در وبسیما پدیدار شد.