
در این مقاله با معیارهای سئو آشنا خواهید شد.
هنگامی که آمارهای وب سایت خاصی را برای مقایسه عملکرد سئو زیر نظر می گیرید، می توانید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را که می تواند به شما در ارزیابی اثربخشی کمپین های سئو کمک کند، ردیابی و اندازه گیری کنید.
برای کمک به شما در انجام این کار، فهرستی از بهترین معیارهای SEO را که می توانید ذخیره کنید، و همچنین نمودار مقایسه ای از رایج ترین معیارها برای صنایع محبوب را پیدا خواهید کرد.
هدف نهایی در اینجا ارائه یک راهنمای بازاریابی دیجیتال به شما است که می توانید هنگام توسعه مجموعه ای از KPI برای ردیابی اثربخشی بهینه سازی موتورهای جستجو در وب سایت خود به آن مراجعه کنید.

معیارهای سئو چیست؟
معیارهای سئو، KPIهایی برای اندازه گیری اثربخشی سئو یک وب سایت بازاریابی دیجیتال هستند. نمونههایی از معیارهای سئو عبارتند از میانگین مدت جلسه، نرخ ترک تحصیل، رتبهبندی کلمات کلیدی، نرخ تبدیل، زمان بارگذاری صفحه، تعداد لینکها، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و ترافیک جستجوی ارگانیک.
اثربخشی سئو را چگونه ارزیابی می کنید؟
شما عملکرد سئو را با تجزیه و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد وب سایت برای بهینه سازی موتور جستجو و تجربه کاربر مقایسه می کنید تا خطوط پایه برای نقاط داده خود تعیین کنید. سپس اثربخشی سئو را در یک دوره زمانی اندازه گیری می کنید تا دیدگاهی قبل و بعد و بینش در مورد این معیارهای ردیابی شده بدست آورید.
شما می توانید عملکرد سئو را با استفاده از داده های رایگان ارائه شده در گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل مقایسه کنید و بسته به اجزای کمپین سئوی خود، آن را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه اندازه گیری کنید. در زیر لیستی از بهترین معیارهای سئو برای ردیابی وب سایت خود آورده شده است.
چرا معیار سئو مهم است؟
معیار سئو مهم است زیرا به کسب و کارها کمک می کند تا اثربخشی کمپین های SEO خود را بهبود بخشند. با اندازهگیری و ردیابی معیارهای سئو، میتوانید درک کنید که هر بخش از استراتژی سئوی شما چقدر برای افزایش ترافیک از جستجوی ارگانیک به وبسایت و سایر معیارهای کلیدی برای تجربه کاربر و تبدیلها اهمیت دارد.

لیست معیارهای سئو
1. میانگین مدت جلسه
این معیار SEO میانگین زمان صرف شده در هر جلسه در وب سایت شما را اندازه گیری می کند و کل زمان صرف شده در تمام جلسات کاربر را بر تعداد کل جلسات تقسیم می کند.
2. تعداد جلسات کاربر
این مقدار تعداد کل جلسات تقسیم بر تعداد کل کاربران را اندازه گیری می کند. عدد بزرگتر نشان دهنده جلسات تکراری کاربر است.
3. درجه ترک تحصیل
این KPI درصد افرادی را نشان می دهد که به یک صفحه وب می آیند و بدون بازدید از صفحه دیگری از سایت خارج می شوند. نرخ پرش پایین نشان می دهد که کاربر متوسط برای بازدید از صفحات بیشتر روی اطراف کلیک می کند و مدت بیشتری در وب سایت شما باقی می ماند.
4. بازدیدکنندگان منحصر به فرد
این نقطه داده تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد (یعنی کاربران جدید) را که حداقل یک بار در یک دوره زمانی معین از وب سایت بازدید کرده اند، ردیابی می کند. این راهنمای دیگر در مورد نحوه افزودن کلمات کلیدی به یک وب سایت برای بهینه سازی صفحات وب خود برای جذب بازدیدکنندگان منحصر به فرد بیشتر را ببینید.
5. بازدیدکنندگان بازگشتی
این نقطه داده تعداد بازدیدکنندگان بازگشتی را که قبلاً در یک دوره زمانی به وب سایت شما رفته اند را ردیابی می کند.
6. بازدید از صفحه منحصر به فرد
این عدد سئو به شما می گوید که هر کاربر چند بار یک صفحه وب خاص را حداقل یک بار مشاهده کرده است. دادههای منحصربهفرد بازدید از صفحه، تمام بازدیدهای صفحه ایجاد شده توسط یک کاربر را در طول یک جلسه خلاصه میکند.
7. کل بازدید از صفحه
این عدد به شما نشان می دهد که چند بار یک صفحه وب خاص توسط همه کاربران مشاهده شده است. داده های هر جلسه کاربر را خلاصه نمی کند.
8. ورودی ها
این معیار سئو تعداد جلساتی را که در یک صفحه وب خاص معرفی شده (یا شروع شده اند) ارائه می دهد. به عبارت دیگر، چند بار این صفحه اولین صفحه ای بود که کاربر هنگام ورود به وب سایت شما با آن برخورد کرد.
9. درصد خروجی
این معیار سئو درصد بازدیدهای صفحه فرود را که آخرین بار در طول یک جلسه مشاهده شده است به شما نشان می دهد. کاربر ممکن است قبل از انتخاب برای ترک سایت از این صفحه چندین صفحه از وب سایت را بررسی کرده باشد، بنابراین نرخ خروج با نرخ ترک تحصیل متفاوت است.
10. ترافیک جستجوی ارگانیک
این معیار عملکرد سئو، میزان ترافیک جستجوی ارگانیکی را که از طریق لیست های نتایج جستجوی پرداخت نشده در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ به وب سایت شما وارد می شود، نشان می دهد.
11. میانگین زمان بارگذاری صفحه
اندازهگیری میانگین زمان (بر حسب ثانیه) مورد نیاز برای بارگیری یک صفحه از شروع بررسی تا پایان در مرورگر را ارائه میکند.
12. کل برداشت ها
این معیار به شما نشان می دهد که چند بار کاربران لینک صفحه وب شما را در نتایج جستجوی گوگل دیده اند.
13. کل کلیک ها
این نقطه داده تعداد کل کلیکهایی را که کاربران به یک صفحه وب جستجوی Google ارسال میکنند نشان میدهد.
14. میانگین نرخ کلیک (CTR)
این KPI درصد نمایش هایی را نشان می دهد که منجر به کلیک روی یک صفحه وب شده است.
15. میانگین موقعیت یک کلمه کلیدی
این ارزش سئو به موقعیت بالای یک کلمه کلیدی اشاره دارد که به طور میانگین بر روی همه نمایش ها برای هر کلمه کلیدی که صفحه وب برای آن رتبه بندی می شود در جستجوی گوگل است. شما می توانید با تجزیه یک کلمه کلیدی خاص برای URL مقصد، عملکرد سئو را حتی بیشتر مقایسه کنید تا میانگین موقعیت یک کلمه کلیدی را در جستجوی گوگل برای آن یک عبارت در یک دوره زمانی مشخص ببینید. این راهنمای دیگر را در مورد اینکه روی چند کلمه کلیدی در یک صفحه سئو باید تمرکز کنید، ببینید.
16. میانگین زمان در هر صفحه
این معیار تجربه کاربر، میانگین زمانی را که بازدیدکنندگان قبل از خروج در یک صفحه وب صرف میکنند، نشان میدهد.
17. ارزش صفحه
این مقدار نشاندهنده مقدار متوسط صفحهای است که کاربر قبل از تکمیل تبدیل یا معامله تجارت الکترونیکی از آن بازدید کرده است. با تعیین مقدار برای صفحات وب خاص، ایده بهتری در مورد اینکه کدام صفحه بیشترین درآمد را در کسب و کار شما دارد به دست می آورید.
18. تعداد صفحات نمایه شده
چه تعداد از URL های شما توسط روبات های موتورهای جستجو پیدا شده و توسط موتورهای جستجو فهرست بندی می شوند. شما می توانید از عملگر “site:” و به دنبال آن دامنه خود برای دریافت تعداد تقریبی صفحات نمایه شده توسط گوگل استفاده کنید. به عنوان مثال: سایت: seochatter.com.
19. تعداد دامنه های ریشه متصل
این معیار بازخورد به شما می گوید که چند دامنه اصلی منحصر به فرد به یک صفحه وب پیوند می دهند. دو یا چند پیوند از یک دامنه فقط به عنوان یک دامنه اصلی متصل گزارش می شوند. شما می توانید تلاش های خود را برای ایجاد لینک های سئو با ردیابی تعداد کل دامنه های ریشه ای که وب سایت شما (یا صفحه خاص) جمع آوری می کند، مقایسه کنید.
20. تعداد مراجع
این نشانگر بازخورد تعداد کل پیوندهایی که به یک صفحه وب اشاره می کنند را به شما می گوید. داده ها را برای هر دامنه اصلی جمع نمی کند. اگر دامنهای بیش از یک بار به صفحه وب شما پیوند داشته باشد، همه موارد پیوندها در تعداد کل پیوندها گزارش میشوند. این راهنماهای دیگر را در مورد نحوه دریافت پیوندهای با کیفیت بالا و نحوه دریافت بازخورد dofollow ببینید.
21. اختیار دامنه
این معیار مقایسه SEO، رتبه بندی رتبه بندی موتورهای جستجو توسط Moz است که پیش بینی می کند چقدر احتمال دارد که یک وب سایت در SERP رتبه بندی شود. نتایج اعتبار دامنه بالاتر نشان دهنده یک سایت قابل اعتمادتر و با کیفیت است که معمولاً در SERP برای کلمات کلیدی هدف خود رتبه بالاتری دارد.
22. اقتدار صفحه
این معیار عملکرد نیز توسط Moz توسعه یافته است و یک رتبه بندی موتور جستجو است که پیش بینی می کند یک صفحه وب چقدر در SERP ها رتبه بندی می کند. رتبهبندی بالاتر از اعتبار صفحه، لینکهای با کیفیت بیشتری را به صفحه نشان میدهد که یک فاکتور رتبهبندی برای سئو است.
23. جریان استناد
Citation Flow یک معیار SEO است که توسط Majestic ایجاد شده است که پیش بینی می کند یک URL بر اساس تعداد سایت هایی که به آن پیوند می دهند چقدر تأثیرگذار باشد.
24. جریان اعتماد
Trust Flow معیار دیگری است که توسط Majestic ایجاد شده است که میزان قابل اعتماد بودن یک صفحه وب را بر اساس کیفیت پیوندهای اشاره شده به آن تجزیه و تحلیل می کند.
25. Core Web Vital
معیارهای کلیدی وب مجموعه ای از عواملی هستند که الگوریتم گوگل آنها را برای تجربه کلی کاربر از یک صفحه وب مهم می داند و بر نتایج بهینه سازی صفحه شما تأثیر می گذارد.
این عوامل عبارتند از:
- رنگ برتر (LCP): این سرعت بارگذاری صفحه را اندازه گیری می کند و نقطه ای را که بیشتر محتوای صفحه دانلود می شود مشخص می کند.
- تأخیر اولین ورود (FIP): این سرعت اولین تعامل اولیه یک کاربر می تواند با یک صفحه داشته باشد را کمیت می کند.
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS): این میزان جابجایی طرحبندی در محتوای قابل مشاهده صفحه (یعنی ثبات بصری هنگام بارگذاری و پیمایش صفحه) را اندازهگیری میکند.

معیارهای صنعت سئو (معیارهای کاربر)
صنعت | میانگین مدت جلسه | میانگین نرخ ترک تحصیل |
---|---|---|
لباس ها | 4:12 | 44% |
خودرو | 4:52 | 45% |
B2B | 2:16 | 75% |
زیبایی | 4:07 | 48% |
بیوتکنولوژی | 2:56 | 31% |
ساخت و ساز | 3:18 | 47% |
لوازم الکترونیکی مصرفی | 4:34 | 44% |
تجارت الکترونیک | 2:03 | 35% |
انرژی | 4:08 | 38% |
خدمات مالی | 3:07 | 47% |
مواد غذایی | 5:01 | 40% |
آموزش عالی | 3:34 | 51% |
خدمات حقوقی | 3:02 | 44% |
لوکس | 3:38 | 46% |
تولید | 3:37 | 36% |
دارویی | 3:47 | 29% |
ویژگی | 3:52 | 40% |
فروش و بازاریابی | 3:31 | 39% |
مسافرت رفتن | 4:46 | 43% |
مخابرات | 2:54 | 56% |
معیارهای سئو بر اساس صنعت در جدول بالا دو KPI را به شما ارائه می دهد که می توانید برای وب سایت خود (متوسط مدت زمان جلسه و میانگین نرخ انصراف) بر اساس صنعتی که به آن تعلق دارید اندازه گیری کنید. سایر نقاط داده مانند بازدیدکنندگان منحصر به فرد در مقابل بازدیدکنندگان بازگشتی، میانگین نرخ کلیک و تعداد صفحات نمایه شده را نمی توان بر اساس صنعت به صنعت اندازه گیری کرد، زیرا هر وب سایت و کسب و کار منحصر به فرد است.
بهترین استراتژی که میتوانید برای اندازهگیری تلاشهای بازاریابی دیجیتال خود برای کمپینهای سئو استفاده کنید، انتخاب معیارهای عملکرد وبسایت است که برای کسب و کار شما مهم هستند. سپس این نقاط داده را در طول زمان پیگیری کنید تا ببینید آیا پیشرفت مثبتی حاصل شده است یا خیر. اگر نه، می توانید کمپین سئوی خود را تغییر دهید و به دنبال راه های جدیدی برای بهبود تجربه کاربری باشید.
خلاصه معیارهای سئو
امیدوارم از این راهنمای عملکرد سئو لذت برده باشید.
همانطور که متوجه شدید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید سئوی خود را برای اندازه گیری عملکرد وب سایت و اثربخشی یک کمپین سئو مقایسه کنید. با این حال، لازم نیست همه شاخص ها برای یک کسب و کار خاص ثبت یا ردیابی شوند و همه شاخص ها برای هر صنعت یکسان نیستند.
هنگام طراحی برنامه ارزیابی خود برای وب سایت خود، مطمئن شوید که نقاط داده ای را که برای کسب و کار شما مهم هستند انتخاب کنید. این می تواند میانگین مدت جلسه، میانگین موقعیت های کلمات کلیدی، ترافیک جستجوی ارگانیک ماهانه، تعداد ارجاع ها و غیره باشد. هر وب سایت و معیارهایی که به عنوان یک موفقیت در نظر گرفته می شوند، در نهایت به اولویت های اصلی و اهداف تجاری شما بستگی دارد.
نشریه SEO Benchmarks (25 شاخص برای اندازه گیری اثربخشی SEO) برای اولین بار در SEO Chatter ظاهر شد.