منو سایت

محتوا اولین تکنیک در طراحی سایت

 تاریخ انتشار :
/
  آموزش سئو
محتوا اولین تکنیک در طراحی سایت

محتوا اولین تکنیک در طراحی سایت

طراحی در وهله اول نوعی نگرش به طراحی سایت است که بیش از یک دهه است که معرفی شده است. هدف اصلی این رویکرد ارائه محتوا به بهترین شکل ممکن است. برای انجام این کار، قبل از شروع طراحی، باید درک درستی از محتوایی که در آن قرار می گیرد داشته باشیم.

به عنوان مثال می توان به طراحی جعبه محصولات یک فروشگاه اینترنتی مراجعه کرد، در بسیاری از موارد در هنگام طراحی فروشگاه، الگوبرداری از نمونه های موفق و برندهای معتبر مورد توجه طراحان قرار می گیرد، اما آیا این قالب می تواند برای محصولات شما مناسب باشد؟

یک فروشگاه اینترنتی که آب معدنی می فروشد با فروشگاه اینترنتی فروش لوازم الکترونیکی یا سایتی که میوه فروشی آنلاین می فروشد کاملاً متفاوت است.

در سیستم های سنتی تمرکز ما تنها بر روی استانداردهای طراحی سایت فروشگاهی است، اما در روش طراحی مبتنی بر محتوا ابتدا به تحلیل دقیق ماهیت محصول، نوع محتوای ارائه شده و نیاز مخاطب می پردازیم. و جعبه محصول بر این اساس طراحی شده است.

تصویر زیر جعبه محصول در سه فروشگاه اینترنتی طراحی شده توسط وب سیما را نشان می دهد. تفاوت در ظاهر و اطلاعات نمایش داده شده توسط محصول دقیقا بر اساس نوع محتوا و نیاز مخاطب انتخاب می شود.

طراحی جعبه محصول بر اساس محتوا

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا که برای ساخت فروشگاه های آنلاین استفاده می شوند، امکانات کامل اما مشابهی را در اختیار شما قرار می دهند. برای مثال، ویژگی‌هایی مانند مقایسه و افزودن به موارد دلخواه برای فروشگاه آنلاینی که میوه می‌فروشد، کارساز نخواهد بود.

در فروشگاه فروش آب معدنی می توان گفت که صفحه پایانی محصول و ارائه توضیحات متنی و تصاویر متنوع کمکی به درک بهتر کاربر نمی کند و بهتر است تمامی فرآیندهای مربوط به انتخاب و خرید محصول انجام شود. در همان صفحه فروشگاه

جالب است بدانید که روش Content First Design تنها به طراحی سایت محدود نمی شود و در طراحی بسته بندی، کاتالوگ و بسیاری از محصولات چاپی مورد توجه قرار می گیرد. مثلا برای طراحی جلد کتاب باید از محتوای ارائه شده در آن آگاهی داشت و بر اساس عنوان یا دسته بندی نمی توان ظاهری زیبا و مناسب برای جلد ایجاد کرد.

شرکت های عطرسازی برای طراحی لیوان و انتخاب رنگ آن به کاربرد و بوی عطر توجه می کنند، این امر باعث می شود با دیدن شیشه عطر ارزیابی نسبی از بو داشته باشید.

هنگام طراحی محصولات فیزیکی، به محتوا و ماهیت آنها توجه می شود

طراحی مبتنی بر محتوا چه زمانی مهم است؟

تمامی وب سایت ها می توانند از روش طراحی مبتنی بر محتوا استفاده کنند و این روش محدود به فروشگاه اینترنتی یا وب سایت شرکتی نیست. واقعا

هدف اصلی این روش این است که طراح محتوای ارائه شده به کاربر و اهمیت هر قسمت از سایت را درک کند.

به عنوان مثال، اگر قبل از شروع طراحی مشخص شود که عناوین مقالات معمولا طولانی هستند، طراح فضای بیشتری را برای نمایش در نظر می گیرد، اما صرف نظر از محتوای ارائه شده، ممکن است پس از راه اندازی سایت مشکلاتی برای نمایش وجود داشته باشد. در یک مجله الکترونیکی ممکن است تمامی عکس ها با فرمت عریض تهیه شده باشند اما طراح ناخودآگاه فضای نمایش تصاویر را مربع در نظر می گیرد، به نظر شما پس از راه اندازی سایت چه اتفاقی می افتد؟

با مطالعه دقیق محتوا قبل از طراحی، متوجه می‌شویم که ساختار صفحه و چیدمان محتوا باید در اولویت باشد، فضای مناسب و اندازه برای تصاویر و عنوان‌ها چیست و چه اطلاعاتی باید در هر صفحه از سایت نمایش داده شود.

البته ممکن است پس از اجرای طرح نیاز به تغییرات و تغییراتی باشد اما به شما اطمینان می دهیم که این تغییرات صرف نظر از محتوا بسیار بیشتر خواهد بود.

یکی از مهم ترین مراحل قبل از شروع پروژه طراحی سایت وب سیما، ملاقات حضوری با کارفرما و تلاش برای درک مطالب و محصولات ارائه شده در سایت است. در این جلسه دیدگاه صاحب کسب و کار نقطه شروعی برای تحلیل است، اما ممکن است جستجوی اینترنتی کافی نباشد، تجزیه و تحلیل رقبا و خلاقیت عواملی هستند که در طراحی نهایی تاثیرگذار خواهند بود.

محتوا بر طراحی ارجحیت دارد

محتوا باید یک قدم جلوتر از طراحی باشد. اگر اولویت طراحی مبتنی بر محتوا نباشد، طرح نهایی به سادگی نوعی چیدمان خواهد بود.

4 دلیل مهم برای توجه به محتوا قبل از طراحی سایت

شاید مهم ترین دلیل توجه به محتوا، بهبود تجربه کاربری باشد، اما در این قسمت به برخی از مهم ترین مزایای استفاده از این رویکرد اشاره می کنیم:

1- تعریف استراتژی محتوایی و ساختار سایت

طبق آمار، دسترسی آسان به قسمت های مختلف سایت مهم ترین موضوعی است که در طراحی سایت باید به آن توجه کرد. این ثابت می کند که دسترسی آسان و سریع به محتوا برای کاربر در سایت های محتوا گرا بسیار مهم است.

زمانی که محتوای طرح را در اولویت قرار دهید و از محتوایی که باید در سایت قرار داده شود آگاه باشید، ساختار معقول تری در طراحی سایت خواهید داشت. استفاده از ساختار طراحی بهینه تاثیر زیادی در نحوه ارائه مطالب به مخاطب دارد و از بهم ریختگی و بی نظمی های غیر ضروری در ساختار سایت جلوگیری می کند.

به عنوان مثال، اگر قبل از طراحی بدانید که فروشگاه اینترنتی دارای چه دسته ها و زیرمجموعه هایی است، درک بهتری از منوی اصلی سایت و ساختار آن خواهید داشت. استفاده از منو یا مگامنو ساده به طور مستقیم به تعداد دسته ها و زیرمجموعه های محصول بستگی دارد. اگر طراح وب از این موضوع آگاه نباشد، احتمالاً طراحی نهایی کار نخواهد کرد.

عدم توجه به محتوا در طراحی منوی سایت

تصویر بالا نمونه ای از عدم توجه به محتوا در طراحی است. با وجود اینکه زیرمجموعه های این سایت 5 بیشتر نیست و تنوع دسته بندی ها کم است، اما برای دسترسی کاربران از مگامون استفاده شده است که در عمل تجربه کاربری نامناسبی ایجاد می کند.

2- طراحی عناصر خاص

برخی از وب سایت ها هنگام ارائه محتوا از عناصر مختلفی مانند جداول یا نقل قول استفاده می کنند. اگر می دانید نویسندگان وب سایت شما بیشتر از چه روش های ارائه محتوا استفاده می کنند، می توانید با تمرکز بر روی آنها طراحی سایت را زیباتر و کاربردی تر کنید.

در بسیاری از وب سایت ها می بینیم که طراحی با کمک آیکون ها و عناصر عمومی انجام می شود، در حالی که اگر نوع محصول و اهمیت دسته بندی ها را بدانید، می توانید برای هر کدام یک تصویر یا آیکون خاص طراحی کنید و تجربه کاربری را افزایش دهید. شدت.

طراحی آیکون های سفارشی بر اساس محتوای صفحه

تصویر بالا نمونه ای عالی از توجه به مطالب در طراحی سایت قنادی است. به جای استفاده از عبارات کلیشه ای به عنوان تضمین بازپرداخت، عباراتی مانند تنوع منو و تضمین کیفیت ذکر شده است که همراه با آیکون های خاص، مفهوم مورد نظر را به سرعت به مصرف کننده منتقل می کند.

3- ارائه مطالب را در اولویت قرار دهید

دانستن اینکه چه مخاطبی از محتوای سایت شما از وب سایت بازدید می کند می تواند به طور قابل توجهی بر قابلیت استفاده طراحی سایت شما تأثیر بگذارد.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین فضای زیادی از محصول و جعبه پیش‌فرض را اشغال می‌کنند، در حالی که در بسیاری از حوزه‌های تخصصی، تصویر محصول اولویت اصلی مصرف‌کننده نیست. در این شرایط اولاً ارائه تصاویر مرتبط برای هر محصول مشکل خواهد بود و ثانیاً محتوای مهمتر که ممکن است قیمت یا مشخصات محصول باشد فضای کمتری برای نمایش خواهد داشت.

به تجربه کاربری در صفحه دسته بندی محصول توجه کنید

تصویر بالا صفحه دسته بندی محصولات یک سایت فروش آهن است. با توجه به اینکه مخاطبان این سایت عموما در حوزه کاری خود مسلط هستند و خریدهای دوره ای انجام می دهند، نباید تصویر کالای مورد نظر خود را مشاهده کنند. در مقابل، دسترسی سریع به قیمت و موجودی کالا می تواند فرآیند سفارش را برای آنها آسان تر کند.

4- تسریع در فرآیند طراحی و تایید

بسیاری از تغییرات در طراحی سایت به دلیل ناآگاهی از استراتژی محتوای سایت است. اگر از محتوای کلی سایت مطلع باشید از تغییرات پی در پی در امان خواهید بود.

اگر بدون توجه به محتوای آن و اهمیت بخش‌های مختلف آن شروع به طراحی کنید، احتمالاً قبل از اینکه با مشتریان ناراضی روبرو شوید مورد انتقاد کارفرمای خود قرار خواهید گرفت. در برخی موارد، تفاوت بین طرح اصلی و محتوای سایت به قدری زیاد است که مجبور می شوید طرح را دوباره کار کنید. طراحی مجدد صفحه باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما می شود.

نتایجی که اظهار شده

طراحی یک وب سایت از نظر محتوا در واقع یک گام بزرگ به کار اضافه می کند، جایی که طراح سایت و صاحب کسب و کار باید جلسات متعددی را برگزار کنند و ایده دقیقی از ماهیت سایت داشته باشند. این مرحله ممکن است هزینه طراحی سایت را برای شما افزایش دهد اما به شما این اطمینان را می دهیم که اگر این قسمت را جدی نگیرید در آینده هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

شاید تا به حال مسائل محتوایی زیادی را در رابطه با طراحی سایت خود در نظر گرفته باشید، اما پیشنهاد می کنیم مجدداً با رویکردی جدی تر به نحوه نمایش محتوا و اهمیت قسمت های مختلف سایت توجه کنید. آیا مهم ترین بخش های محتوای صفحه به راحتی در دسترس کاربر است؟ چگونه اطلاعات اولیه مانند قیمت، موجودی و دکمه خرید را با توجه به ماهیت کسب و کار خود نمایش دهیم؟

 

 

محتوا اولین تکنیک نوشتن در طراحی سایت اولین بار در وب سیما پدیدار شد.