
لینک UTM چیست و چه کاربردهایی دارد؟
آیا می دانستید که 66 درصد از تبلیغات بازاریابی صرف تبلیغات دیجیتال می شود؟ حتی پیشبینی میشود که هزینههای این گونه تبلیغات در سالهای آینده به بیش از 880 میلیارد دلار برسد. اما مشکل اصلی کمپین های تبلیغاتی از دست دادن نیمی از بودجه است، ما پول خرج می کنیم، اما نمی توانیم اثربخشی تبلیغات خود را بسنجیم!
بازاریابان موفق کسانی هستند که از فناوری مدرن برای پیگیری و بهبود عملکرد کمپین های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می کنند. یکی از این ابزارها ماژول ردیابی Urchin یا UTM است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که UTM چیست و چگونه از آن استفاده کنید. ما به شما اطمینان می دهیم که با مطالعه این مقاله و یادگیری UTM می توانید هزینه تبلیغات خود را بهتر مدیریت کنید و رفتار کاربران در وب سایت خود را به طور کامل زیر نظر بگیرید.
UTM; مفیدترین ابزار برای ردیابی رفتار کاربر
اگر بخواهیم به ساده ترین زبان ممکن به این سوال که UTM چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم: کدهای UTM رشته های متنی هستند که به URL مورد نظر اضافه می شوند و امکان ردیابی ترافیک را بر اساس لینک UTM می دهند. UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است که در فارسی به آن ماژول ردیابی جوجه تیغی نیز می گویند. البته این نام چندان رایج نیست و بازاریابان دیجیتال از همان اصطلاح UTM استفاده می کنند.
Google Analytics و سایر ابزارهای تحلیلی، کدهای UTM را قبل از ارائه میخوانند و از آنها برای گروهبندی ترافیک ورودی شما بر اساس کمپین، کانال، فروشنده یا دارایی استفاده میکنند. به این ترتیب ارزیابی واقعی از رفتار کاربران صفحه وب را در اختیار شما قرار می دهد.
برای مثال با استفاده از کدهای UTM کاملا متوجه خواهید شد که چه کاربرانی از طریق کدام بک لینک یا بنر تبلیغاتی وارد سایت شما شده اند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم بک لینک، توصیه می کنیم قبل از خواندن مقاله، مقاله را مطالعه کنید بازخورد چیست؟ آن را در وبلاگ وبسیما بخوانید.
5 پارامتر اصلی در نقشه UTM چیست؟ آشنایی با جزئیات UTM
به طور کلی، پنج نوع پارامتر UTM وجود دارد که برای ردیابی عملکرد کمپین های بازاریابی دیجیتال بر اساس نقاط داده خاص استفاده می شود. می توانید پارامترهای UTM را به هر ترتیبی در انتهای URL اضافه کنید که با علامت سوال و علامت (&) از هم جدا شده اند. گوگل منبع کمپین، رسانه کمپین و نام کمپین را به عنوان پارامترهای مورد نیاز، و کلمه کلیدی و محتوای کمپین را به عنوان پارامترهای اختیاری UTM در نظر می گیرد.
در زیر ما پنج پارامتر UTM شناسایی شده در Google Analytics را به شما می گوییم:
- منبع کمپین (utm_source): می توانید از این پارامتر برای شناسایی منبع ترافیک خود استفاده کنید. این منابع ممکن است یک نام وب سایت، یک موتور جستجو، یک نام خبرنامه یا یک شبکه اجتماعی باشد. به عنوان مثال: utm_source=google.
- کمپین رسانه ای (utm_medium): میتوانید از این پارامتر برای شناسایی رسانه مورد استفاده برای اشتراکگذاری و دسترسی به پیوند خود، از جمله ایمیل، رسانههای اجتماعی، پرداخت به ازای هر کلیک (cpc) یا هر روش دیگری استفاده کنید. به عنوان مثال: utm_medium=cpc
- نام کمپین (utm_campaign): این پارامتر برای شناسایی کمپین یا تبلیغات مرتبط با لینک استفاده می شود و می تواند نام محصول، نوع فروش یا نام رقابت باشد. به عنوان مثال: utm_campaign=فروش تابستانی
- کلمه کلیدی (utm_term): این پارامتر برای کمپین های جستجوی پولی برای ردیابی کلمات کلیدی مرتبط بر اساس تبلیغات استفاده می شود. با استفاده از این پارامتر، می توانید تعیین کنید که کدام کلمه کلیدی منجر به بازدید از سایت شده است، به عنوان مثال: utm_term=خرید بلیط
- محتوای کمپین (utm_content): این پارامتر برای تعیین اینکه کاربر روی کدام لینک کلیک کرده تا به سایت شما برسد استفاده می شود. به عنوان مثال، زمانی که چندین لینک به یک URL می رسند. پارامتر محتوا همچنین برای تشخیص تبلیغاتی که به یک URL پیوند دارند استفاده می شود. تست A/B یا تبلیغات محتوای هدفمند یکی از مهمترین کاربردهای این پارامتر اختیاری است. به عنوان مثال: utm_content=cta-bottom
آموزش ساخت کد UTM
کدهای UTM را می توان به صورت دستی وارد کرد. با این حال، گوگل ابزار مفیدی به نام Campaign URL Builder در اختیار بازاریابان قرار داده است که به شما امکان می دهد به راحتی URL های سفارشی ایجاد کنید. توصیه می کنیم قبل از اشتراک گذاری URL خود در پلتفرم ها و کانال ها، آن را کوتاه کنید. زیرا کدهای UTM URL شما را طولانی و برای کلیک غیر جذاب می کنند.
پس از ورود به سایت Campaign URL Builder، باید فیلدهای خالی را با اطلاعات مناسب پر کنید. همچنین می توانید از کاماهای انگلیسی برای جداسازی هر قسمت استفاده کنید.
- آدرس اینترنتی: در این قسمت باید آدرس سایت مورد نظر خود را وارد کنید.
- منبع کمپین: در این قسمت باید منابع ترافیک ورودی را وارد کنید.
- برنده کمپین: شما باید نوع رسانه و ابزار خود را انتخاب کنید، از جمله تبلیغات کلیکی، بنرها یا بازاریابی ایمیلی در این زمینه.
- نام کمپین: نام کمپین را در این قسمت تایپ کنید.
- مدت کمپین: کلمات کلیدی را در این قسمت وارد کنید.
- محتوای کمپین: برای متمایز کردن کمپین های خود باید پارامتر محتوا را تکمیل کنید.
ابزارهای مختلفی برای ایجاد UTM وجود دارد که یکی از ساده ترین و کاربردی ترین ابزارها را می توانید در آدرس زیر پیدا کنید و از آن استفاده کنید:
https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/
مراقب باشید، ساخت UTM کاملاً به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. اگر برای تدوین استراتژی به چالش کشیده شده اید، ما از صفحه پیشنهاد می کنیم استراتژی بازاریابی مراجعه به این صفحه می تواند دیدگاه شما را نسبت به استراتژی بازاریابی تغییر دهد، در صورت نیاز به تدوین استراتژی بازاریابی می توانید از خدمات تخصصی کارشناسان وبسیما استفاده نمایید.
آشنایی با کاربردهای UTM در بازاریابی دیجیتال
به لطف استفاده از تگ های UTM، امکان به دست آوردن گزارش های دقیق و واضح تر به بازاریابان کمک می کند تا هزینه ها و بازگشت سرمایه را شناسایی کنند. بنابراین، آنها می توانند از گزارشات UTM برای بهینه سازی عملکرد و رشد کسب و کار استفاده کنند. از مهمترین کاربردهای UTM می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- رسانه های اجتماعی: می توانید پیوند صفحه فرود را به نمایه شبکه اجتماعی خود اضافه کنید و سپس با استفاده از پارامترهای کد UTM همان آدرس را در پست های خود تگ کنید.
- پست الکترونیک: استفاده از UTM در خبرنامه ها و پیام های ایمیل مهم است. با استفاده از کدهای UTM، می توانید میزان ترافیک ورودی سایت از یک کمپین ایمیل را اندازه گیری کنید.
- تبلیغات: با استفاده از نقشه UTM، می توانید بررسی کنید که کدام نوع تبلیغات بهترین و بیشترین ترافیک را برای شما به ارمغان آورده است.
با طراحی ابزارها و ماژول های ویژه در کنار استفاده از روش های داده کاوی مانند UTM می توانید اثربخشی تبلیغات خود را افزایش دهید. در صفحه ویژگی های سایت فروشگاهی می توانید مهمترین ویژگی های یک وب سایت فروشگاهی یا شرکتی را مشاهده کنید. این صفحه ممکن است ایده های جالبی برای بهبود سایت فعلی شما ارائه دهد.
مزایای استفاده از UTM چیست؟
اگر بیشتر وقت خود را در رسانه های اجتماعی می گذرانید، ممکن است صدها لینک جدید در روز ارسال کنید. کدهای UTM به شما کمک می کنند عملکرد هر یک از این پیوندها را پیگیری کنید تا منبع بیشترین ترافیک وب سایت خود را پیدا کنید. از متغیرهای UTM می توان برای ردیابی اطلاعات عمومی مانند میزان ترافیک دریافتی از شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کرد.
به عبارت ساده، کدهای UTM داستان نحوه ورود ترافیک به سایت شما را بیان می کنند. به این ترتیب تصویر کاملی از رفتار کاربران و نتیجه کمپین های تبلیغاتی خود در کانال های مختلف به دست خواهید آورد.
توجه داشته باشید که UTM تنها ابزاری برای طراحی کمپین تبلیغاتی است و برای ایجاد یک کمپین موثر باید به مواردی مانند مدیریت بودجه، انتخاب رسانه، انتخاب پیام و هدف خود از اجرای کمپین توجه کنید. شما می توانید از خدمات وبسیما برای یک کمپین بازاریابی دیجیتال جذاب و هدفمند استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با خدمات آژانس خلاق وبسیما در این زمینه کافیست به صفحه مراجعه کنید مشاوره دیجیتال مارکتینگ نگاه کن در این صفحه با فرآیند ارائه مشاوره دیجیتال مارکتینگ، هزینه ها و تجربه ما در ارائه مشاوره دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد.
آیا باید از UTM در همه جا استفاده کنیم؟
در پاسخ به این سوال که پارامترهای UTM چیست، ما قطعاً تصور بهتری از کاربردها و مزایای این ابزار کاربردی داریم. اکنون می توانید با خیال راحت ارجاع ها را خریداری کنید یا کمپین های تبلیغاتی را اجرا کنید. اما نباید از یک نکته مهم غافل شد. استفاده از UTM در همه لینک ها صحیح نیست.
وقتی رباتهای گوگل لینک UTM را میبینند، کاملاً متوجه میشوند که این پیوند تبلیغاتی است، بنابراین کارشناسان سئو توصیه میکنند از UTM در کمپینهای لینکسازی خارجی استفاده نکنید. به این ترتیب ارتباط به طور طبیعی تشخیص داده می شود.
توجه داشته باشید که عدم استفاده از UTM در کمپین های رپورتاژ آگهی تنها یکی از صدها نکته ای است که در طراحی کمپین های سئو خارجی باید رعایت کنید. ما در مقاله ارجاع بخرید ما تمام نکات مهم در مورد خرید بک لینک و طراحی یک کمپین بک لینک سازی موثر را بررسی کرده ایم.
تصمیم گیری بهتر در بازاریابی دیجیتال با نقشه UTM
در این مقاله به این سوال که UTM چیست پاسخ دادیم و نحوه استفاده کامل از آن را به شما گفتیم. با استفاده از کدهای UTM می توانید به راحتی ترافیک ورودی سایت خود را بررسی کرده و عملکرد کسب و کار خود را بهبود ببخشید. به یاد داشته باشید که برای دستیابی به نتایج بهتر باید استراتژی های بازاریابی پایه و استاندارد طراحی کنید.
اگر در مورد استفاده از UTM سؤالی دارید، لطفاً در این صفحه برای ما کامنت بگذارید. ما در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.
نوشتن لینک UTM چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اولین بار در وبسیما پدیدار شد.