
سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو برای بهبود عملکرد سایت شما بر اساس استانداردهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر انجام می شود. عوامل زیادی وجود دارد که بر سئوی شما تأثیر می گذارد، از کلمات استفاده شده در متن و محتوا گرفته تا لینک های ورودی به سایت شما از سایر سایت ها، گاهی اوقات اطمینان از ساختار صحیح سایت شما برای موتورهای جستجو سئو نامیده می شود.
مهمترین سوالی که کاربران می پرسند این است که دقیقاً تعریف سئو چیست؟ سئو مجموعه ای از فعالیت هایی است که در طراحی سایت، استراتژی محتوا و تولید محتوا انجام می دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل به دست آوریم و بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب کنیم.
اما سئو به همین جا ختم نمی شود. SEO مخفف Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization که معادل بهینه سازی تجربه جستجوی کاربر است تغییر یافته است، به عبارت دیگر باید توجه ویژه ای به رضایت کاربران از نتایج یافت شده داشته باشیم.
مفهوم سئو تنها مربوط به موتورهای جستجو نیست، بلکه بهینه سازی سایت برای بازدیدکنندگان یکی از عوامل اصلی آن است. در سال های اخیر، سیاست های گوگل مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان سایت بوده است.
فیلم آموزشی سئو چیست؟
در این ویدیو با چند مثال ساده می آموزیم که سئو چیست و چرا باید به این مفهوم توجه ویژه ای داشته باشیم.
تاثیر رفتار کاربر بر سئو چیست؟
الگوریتم های جدید گوگل، به خصوص الگوریتم RankBrain، سعی می کند رفتار کاربر را هنگام جستجو تجزیه و تحلیل کند و نتایج را با توجه به رتبه بندی مشابه بهینه کند. هر بار که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند، یک یا چند نتیجه را در Google Bids انتخاب می کند. گوگل توجه زیادی به انتخاب کاربر خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر سایتی در نتایج گوگل رتبه پایینی داشته باشد اما کاربران زیادی روی آن کلیک کنند، گوگل موقعیت آن را بهبود می بخشد.
علاوه بر این، زمانی که کاربران در یک سایت برای جستجوی مجدد در گوگل صرف می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. به آن زمان از کار افتادن از لحظه ورود کاربر به سایت شما تا زمانی که دوباره همان عبارت یا عبارت را در گوگل جستجو می کند، می گویند. اگر می خواهید به تاثیر رفتار کاربر بر سئو پی ببرید، پیشنهاد می کنیم مقاله RankBrain چیست را مطالعه کنید.
آکادمی وب سیما با برگزاری دوره های حضوری آموزش سئو، آموزش گوگل وبمستر و آموزش سئو به شما کمک می کند تا در مدت زمان کوتاهی دانش و تجربه ارزشمندی کسب کنید و جایگاه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید.
اهمیت سئو چیست؟
اکثر کاربران اینترنت صفحاتی را که جستجو می کنند از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا می کنند. بنابراین، سئوی مناسب کلید شما برای به دست آوردن ترافیک بیشتر است. علاوه بر این، موتورهای جستجو آنچه را که به دنبال آن هستند در اختیار کاربران قرار می دهند، بنابراین مشتریان نسبت به تبلیغات آنلاین اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این نشان می دهد که سئو چقدر هزینه دارد و چرا باید به آن توجه کرد.
کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو بسیار مهم هستند، تجربه نشان می دهد که جذب بازدیدکنندگان زیادی از طریق گوگل می تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. بازدید از روش های سئو بهتر از هر نوع تبلیغاتی است و در دراز مدت هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.
چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟
گوگل موتور هوشمندی است اما همچنان به کمک کاربران نیاز دارد، آن ها همیشه در تلاش هستند تا نتایج بهتری را در اختیار کاربران اینترنت قرار دهند، اما در این مسیر محدودیت هایی وجود دارد که نیازمند سئو است. سئوی اشتباه می تواند شما را از دید کاربران پنهان کند و تمام زحمات شما را هدر دهد، بنابراین رقبای شما با محتوای بدتر ترافیک و محبوبیت بیشتری خواهند داشت.
ربات های گوگل فاکتورهای نسبتا مشخصی برای درک محتوای صفحه دارند که در صورت دنبال کردن، شانس شما برای برنده شدن در یک مکان افزایش می یابد. به این عوامل سئوی صفحه (onpage seo) می گویند و برای موفقیت باید بدانیم که این عوامل دقیقاً در سئو چیست. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به قسمت آموزش سئو در سایت مراجعه کنید.
سئو کلاه سیاه و کلاه سفید
استفاده از تکنیک های سئو برای جلب رضایت مشتریان و رعایت تمامی قوانین و اصول در این راستا سئو با کلاه سفید نامیده می شود اما استفاده از ضعف موتورهای جستجو و تکنیک های کلاهبرداری آنها در کنار عدم توجه به رضایت بازدیدکنندگان به کلاه سیاه معروف است. روش. با این حال، یک بار در ماه، گوگل این تکنیک های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت هایی را که از آنها استفاده کرده اند جریمه می کند. برای بررسی بهتر این موضوع، مطالعه مقاله ترفندهای سئو می تواند مفید باشد.

سئو کلاه سفید
برای دیدن اینفوگرافیک کلاه سفید در سایز اصلی روی عکس کلیک کنید.
مهمترین مراحل سئو چیست؟
سئو و بهینه سازی سایت فرآیندی زمان بر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای دستیابی به جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو به 3 بازوی اصلی هر سایت نیاز داریم که عبارتند از:
1- سئو فنی
استاندارد بودن کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، علامت گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو فنی می نامند. برای شروع فعالیت های بازاریابی محتوا به یک پلت فرم قوی و یک وب سایت استاندارد نیاز داریم.
2- بازاریابی محتوا
فعالیت هایی از جمله شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، تجزیه و تحلیل رقبا، تدوین استراتژی محتوا، ایجاد محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و غیره را می توان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا در نظر گرفت. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.
3- ساختن هدفمند ارتباطات
رعایت استانداردهای فنی سئو و تولید محتوای ارزشمند می تواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند اما برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی نیاز به یک لینک خارجی برای سایت خود دارید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، انجمن های تخصصی، بازاریابی کامنت، خرید لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را SEO Off-page می گویند.
بهترین راه برای یادگیری سئو چیست؟
فرآیند یادگیری سئو کمی پیچیده و زمان بر است. معمولا وقتی نکته یا موضوع خاصی را جستجو می کنید با یک مقاله آموزشی در زمینه سئو مواجه می شوید که اطلاعات دقیق اما محدودی در همان زمینه در اختیار شما قرار می دهد. با خواندن این مقاله ممکن است به سئو علاقه مند شوید و به دنبال مقالات و آموزش های بیشتری باشید.
مطالعه مقالات آموزشی ارزشمند و مفید است اما یک ایراد اساسی دارد. پس از مدتی، ذهن شما متناقض و پراکنده خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد می کنیم پس از آشنایی با مفاهیم سئو، به دنبال منابع یا کتاب های درسی جامع سئو باشید. بهترین راه برای یادگیری سئو به شرح زیر است:
1- یک کتاب پایه مطالعه کنید
کتاب های آنلاین زیادی وجود دارند که مفاهیم اولیه و کلی سئو را به شما آموزش می دهند. این کتاب ها به شما کمک می کنند تا خیلی سریع با اصطلاحات کلی در این زمینه آشنا شوید و راه درست شروع سئو را بیاموزید.
2- مقاله بخوانید یا ویدیوهای تخصصی را تماشا کنید
پس از مطالعه کتاب ابتدا با مفاهیم آشنا می شوید اما برای استفاده از آنها بهتر است زمان بیشتری را برای هر یک از آنها صرف کنید و مقالات تخصصی یا فیلم های آموزشی مرتبط با این موضوع را مشاهده کنید.
3- شرکت در دوره های آموزشی سئو
زمانی که دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو کسب کردید، دیگر منطقی نیست که برای آموزش شخصی و مطالعه مقاله وقت بگذارید. با شرکت در دوره های آموزشی تخصصی سئو و یادگیری بسیاری از تکنیک های کاربردی می توانید دانش خود را در مدت زمان کوتاهی تکمیل کنید.
آکادمی وب سیما با تدوین دوره جامع سئو این امکان را در اختیار شما قرار داده است که در کمترین زمان ممکن و به صورت کاملا حرفه ای فرآیند یادگیری را به پایان برسانید.
سوالات متداول سئو
در این قسمت به سوالاتی که معمولا در مورد سئو پرسیده می شود و در هنگام آشنایی با این حوزه مورد توجه افراد قرار می گیرد پاسخ داده ایم:
1- چقدر طول می کشد تا به رتبه 1 گوگل برسیم؟
پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایت متفاوت خواهد بود. بسته به قابلیت اطمینان و فعالیت های گذشته سایت شما، کلماتی که هدف قرار داده اید و وضعیت رقبای شما در این زمان مشخص می شود. در یک زمینه می توان در مدت 3 ماه به موفقیت چشمگیری دست یافت، اما در زمینه ای دیگر بیش از یک سال طول می کشد.
2- قیمت خدمات سئو چقدر است؟
سئو یک محصول نیست، بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است، بنابراین نمی توان قیمت خاصی را برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته خدمات سئو را می توان در دسته بندی های مختلفی از جمله بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرار داد و برای هر کدام قیمت مشخصی اعلام کرد.
اولین قدم آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات لازم است که بر اساس آن می توان برآورد دقیق قیمت را ارائه داد.
3- چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل دارید؟
یکی از مهمترین خواسته های کارفرما ارائه ضمانت دستیابی به رتبه اول در کلمات کلیدی مورد نظر است که کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی وجود ندارد که رتبه دقیق شما در یک دوره زمانی مشخص شود، زیرا هیچ اطلاعاتی درباره بهروزرسانیهای آتی Google و سطح فعالیت رقبا وجود ندارد. در واقع ارائه گارانتی به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش می دهد اما همانطور که خود گوگل بارها اعلام کرده است این روش نوعی تقلب است.
{“@context”: “https://schema.org”، “@type”: “FAQPage”، “mainEntity”: [{“@type”: “Question”,
“name”: “برای رسیدن به رتبه 1 گوگل چقدر زمان لازم است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “
پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف گذاری کرده اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. ممکن است در یک حوزه بتوان در 3 ماه موفقیت های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.
”
}
},{“@type”: “Question”,
“name”: “قیمت خدمات سئو چقدر است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “
سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته میتوان خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی شامل بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرار داد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود.
قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس میتوان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.
”
}
},{“@type”: “Question”,
“name”: “چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل دارید؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “
یکی از مهمترین درخواست های کارفرما ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه 1 در کلمات کلیدی هدف است در حالیکه این کار کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش میدهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.
”
}
}
]}
پست سئو چیست؟ اولین بار در وب سیما ظاهر شد.